Linn i Paris

Hei, for dere som ikke kjenner meg så heter jeg heter Linn Amundsen, går 3. året Siviløkonom på UiA i Kristiansand. Dette semestret er jeg så heldig å få være på utveksling i den vakre byen Paris! Her kommer et lite sammendrag av min opplevelse så langt.

I september startet oppholdet og nå er jeg allerede halvveis. Tiden går alt for fort! Min reise startet tirsdag 26. august, da landet jeg i Paris for aller første gang.  Allerede neste dag satt jeg meg på toget og satte kursen ned mot Sør-Frankrike og Marseille, etter en dag der gikk turen videre til Nice hvor jeg skulle tilbringe resten av uken. Det ble også noen små besøk til Antibes og Monaco. Her hadde jeg en herlig ferie før toget gikk tilbake til Paris 1. september. Nå skulle et spennende nytt kapittel i livet mitt starte!

Noen uker før avreise ble jeg kjent med en jente fra Latvia som også skulle begynne på ISC Paris, vi hadde funnet en leilighet sammen og alt var klart for innflytning i starten av september. Leiligheten ligger et steinkast fra Sacré-Cœur, i en koselig gate i Montmartre i det 18 arrondissement, og vi har flere ganger fått høre at vi er heldige som får bo her. Leiligheten er liten og koselig, med et fransk preg over seg. Dessverre er avstanden til skolen lengere enn forventet, det tar mellom 30 minutter og en time å komme seg dit via Metro og buss, men det går veldig fint.

974423_10154746180940006_817034823_n

Jeg og Elizabete, min samboer under oppholdet i Paris

Etter ankomst 1. september, var det fortsatt to uker til skolestart. I løpet av disse to ukene tok utvekslingsstudentene som allerede var i Paris initiativ til å møtes, og vi rakk å bli godt kjent før skolestart med utallige pikniker foran Eiffeltårnet, testing av barer og uteliv, museumsbesøk, shopping og sightseeing. Gøy å bli kjent med folk og lære fra hele verden.

10721098_10154746180685006_1384253546_n

Selfie med 10 forskjellige nasjonaliteter: f.v. Tyskland, Italia, Vietnam, Latvia, Korea, Norge, Hong Kong, Brazil, Danmark og Mexico

Den første skoleuken skulle være en bli-kjent uke med arrangementer hver dag. Nå er nok jeg litt bortskjemt med de knallbra fadderukene jeg har hatt på UiA, men her må jeg si at jeg ble skuffet. Det var lite opplegg for å bli kjent, noen av planene var museumsbesøk og båttur med sightseeing, men flere dager ble dagens planer avlyst av de ansvarlige. Heldigvis hadde vi utvekslingsstudenter blitt en sammensveiset gjeng allerede, så vi fortsatte å finne på ting sammen på egenhånd.

Skolen startet ikke før 22. september, så etter en uvanlig lang sommerferie var det både vanskelig og godt å komme i gang igjen. Skolen her er veldig annerledes enn hjemme, blant annet har jeg mange flere fag her, så hvert fag er mye mindre. Vi har nesten ingen skolebøker, klassene er små, oppmøte er obligatorisk og det blir tatt fravær, aktivitet i timene er viktig og det teller på sluttkarakteren, og det er mye gruppearbeid og fremføringer. Det er godt over 3 år siden forrige gang jeg hadde en fremføring, så jeg merker at det er en liten utfordring, men det har jeg bare godt av. Semesteret her er kort (fra 22. september til 20. desember) og det må jobbes jevnt hele tiden. Skoledagene er veldig lange, ofte tilbringes dagen på skolen fra morgen til kveld. Noen fag blir undervist til klokken 20.15 hver fredagskveld og for noen er det også undervisning på lørdager og søndager. Det har jeg heldigvis sluppet, men de fleste dager er jeg ferdig mellom 18 og 20.

På skolen jeg går på, ISC Paris Business School, er det over 300 internasjonale studenter og vi er 8 nordmenn. Det er jeg og Janarthan Lenard fra UiA i Kristiansand og 6 jenter som studerer økonomi i Trondheim. Selv om det er godt å ha noen nordmenn å lene seg på er vi alle flinke til å inkludere oss med andre nasjonaliteter, det er jo mye av poenget med utveksling mener jeg.

10744602_10154746180875006_2111141938_n

Jeg, Jana og Mathilde

Da familien kom på besøk i starten av oktober fikk jeg oppleve en etterlengtet turist-helg. Vi var på toppen av Triumfbuen og fikk se en fantastisk utsikt over Paris, deretter stod toppen av Eiffeltårnet for tur. Notre Dame, shopping og middag i Latinkvarteret rakk vi også før helgen var over. Det var vel egentlig først etter denne helgen at jeg virkelig begynte å forelske meg i Paris. For en vakker by jeg bor i!

10749211_10154746180965006_763193162_n

Utsikt til Eiffeltårnet fra Trocadero

Jeg har lært så utrolig mye av å være på utveksling, og vil anbefale alle å gjøre det samme. Man blir så mange erfaringer rikere som man ikke en gang kan forestille seg før man opplever det. Jeg har fått venner for livet og uforglemmelige minner. Jeg trives utrolig godt i Paris og skulle gjerne blitt her mye lenger. De to siste månedene skal nytes til det fulle! Dere der hjemme på UiA får stå på nå som eksamensperioden kommer snikende. Så sees vi igjen i Kristiansand i januar.

10736143_10154746180745006_1918651234_n

En del av utvekslingsstudentene på piknik foran Eiffeltårnet