Et glimt fra DNB

 

17776873_10212729697936291_293258587_o

 

Navn: Sveinung Hedding-Valvik

Alder: 42

Utdanning: Siviløkonom ved BI Sandvika

Stilling: Banksjef

Målt etter markedsverdi er DNB Norges største finanskonsern, og de tilbyr et komplett tilbud av finansielle tjenester. Vi har vært i kontakt med Sveinung Hedding-Valvik og snakket om hvordan det er å jobbe i DNB.

 

Hvorfor valgte du å jobbe i DNB?

Etter studiene var jeg på jakt etter en relevant jobb. Jeg fikk intervju hos Parat 24, som var en del av Gjensidige NOR Sparebank, hvor jeg traff den gamle salgssjefen min, og fikk jobben på intervjuet. Etter dette har det fusjonert litt, og så ble det DNB.

 

Hvordan skiller DNB seg ut fra andre arbeidsgivere?

DNB har unike muligheter for å kunne bytte jobber internt. DNB er Norges største finanskonsern som gir en mulighet til å jobbe med noe en interesserer seg for, uansett om det er IT, økonomi, salg osv. Siden vi er et så stort selskap, finnes det mange ulike ting du kan jobbe med.

 

Hvilken studiebakgrunn trengs for å få jobb i DNB?

Det viktigste er at du har en studiebakgrunn. Vi har alt fra lærere og økonomer, til  personer som har tatt tilleggsutdanning underveis. Siden vi er et stort selskap er alle utdanninger relevante. Det som teller aller mest er at du er dyktig med folk.

 

Ansetter dere mange nyutdannede studenter?

Vi har Norges mest populære trainee program, og her blir det ansatt en god del hvert år. Ellers ansetter vi jevnt i løpet av året. Det siste nå er at vi skal ha 100 mennesker på IT. Vi ansetter flere personer i de største byene, Oslo, Trondheim og Bergen. Her har vi blant annet kundesentrene våre, der mange studenter jobber. Her i Kristiansand er vikarene vi bruker også studenter.

 

Hva ser dere etter ved rekrutering av nye ansatte?

Skal du jobbe i banken er det viktig å ha det faglige på plass, men det viktigste er hvordan du er med mennesker, hvordan du møter kunden, at du har et ”glimt i øye” og byr på deg selv.

 

Hvordan var den første tiden din som arbeidstaker i banken?

Den var utrolig spennende og full av forandring. I den første tiden var det en god del endringsprosesser og det var faglig utfordrende. Det er også litt skremmende med tanke på at det er en god del ord og uttrykk en ikke forstår, som man må lære seg.

 

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

En vanlig arbeidsdag for meg er hektisk. Den begynner ofte med informasjons-, salg- og oppfølgingsmøte med teamet. Videre så er det oppfølging av ansatte, kredittsaker og kundecase som skal løses. Innimellom dette så er det markedsarbeid og annen ekstern jobbing.

 

Hva synes du er det beste med å jobbe i DNB?

Det beste med å jobbe i DNB er å jobbe for en arbeidsgiver som ønsker å tilby kundene gode produkter, samtidig som bedriften vil være innovativ. I tillegg er det mye godt humør som gir gode muligheter for å komme frem til gode løsninger.

 

Er det mye fokus på det sosiale miljøet?

Vi ønsker at alle skal ha det trivelig på jobb. Dette mener vi er viktig for å lykkes, fordi kundene merker om de ansatte har det bra på jobb eller ikke.

 

Hva er ditt beste minne fra tiden i DNB?

De beste minnene jeg har er knyttet til markedsaktiviteter ute blant kundene og aktiviteter i banken. Det er to minner fra tiden i DNB som skiller seg litt ut. Det ene er da russen i Grimstad skulle hive banksjefen i vannet i forbindelse med en kampanje vi hadde. Det andre minnet var under en skiskytterfestival i Lillesand hvor hele Lillesand var kledd i DNB logoer.

 

Hva har vert din største utfordring siden du ble ansatt?

Etter jeg fikk jobben i Kristiansand så gikk vi rett inn i en omorganiseringsprosess hvor vi måtte nedbemanne ganske kraftig. Dette er det vanskeligste jeg har gjort noen gang. Det å si til en ansatt som har vert der i flere år og gjort en kjempegod jobb, at det ikke er plass til dem videre var utfordrende. Vi er i en bransje preget av endring, så vi vil måtte endre oss mye i fremtiden.

 

Hva er bedriftens framtidsplaner?

Vi satser i Kristiansand og vil ta markedsandel. Vi skal bli den beste personlige digitale banken i Norge.

 

Av Kristine Lunde og Erland Bryde